سفر به یادماندنی به شهر تفلیس
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران
  • مسجد دو محراب

مکان های مذهبی شهر تفلیس

از مهم ترین جاذبه های گردشگری و مکان های مذهبی شهر تفلیس مسجد دو محراب است که  بیان کننده این عقیده از جامعه گرجستان است:
“اقوام گوناگون با عقاید و ادیان گوناگون با آرامش در کنار هم زندگی می کنند.”
علاوه بر این مسجد دو محراب تفلیس نماد اتحاد مسلمانان گرجی است. روایت هایی که برای محراب های این مسجد هست متفاوتند ولی در نتیجه ی آن محراب ها یکی برای شیعیان و دیگری برای سنی هاست و شیعه و سنی در کنار هم میتوانند در این مسجد نماز بخوانند.

  • کنیسه بزرگ

مکان های مذهبی شهر تفلیس

این کنیسه، در واقع محل اجتماعات دینی یهودیان است که در مرکز شهر تفلیس و نزدیکی میدان آزادی پایتخت قرار دارد، زمان ساخت این مکان تاریخی به اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بر می گردد. زمانی که به نزدیک این کنیسه برسید، بخش خارجی و بیرونی ساختمان را می بینید که با موزائیک های زیبایی تزئین شده است. درون کنیسه، نقاشی های رنگین و دیواری ساختمان را می بینیند که به آیاتی از کتاب مقدس یهودیان آراسته شده است.

  • کلیسای متخی:

مکان های مذهبی شهر تفلیس

کلیسای متخی در ساحل سمت چپ رودخانه متکواری، بر لبه صخره ای، قرار گرفته است. این منطقه قدیمی ترین نقطه مسکونی شهر تلقی می شود. به عقیده تاریخ نویسان اولین کلیسا در این محل احتمالا توسط پادشاه وختانگ شبیه کلیسایی ساخته شد که به صورت نمادین بر روی آرامگاه مریم باکره در باغ جتسیمانی در اورشلیم ساخته شده است. پادشاه در کنار کلیسا قلعه ای را نیز جهت اقامت خود برپا کرد. تاریخ ساخت این مجموعه به قرن ۱۲ میلادی باز می گردد. در دوره حکمرانی شوروی سابق کلیسا کاربری مذهبی خود را از دست داد و به پادگان نظامی تبدیل شد.

کلیسای متخی به دلیل ساخت و ساز غیر معمول خود در بین دیگر کلیساها متمایز شده است. این کلیسا دارای سقف گنبدی شکل است و همین ظاهر موجب شده در میان کلیساهای دیگر منحصر به فرد باشد. این گنبد بارها تخریب شده و مورد مرمت قرار گرفته است. در ابتدا آن را با سنگهای تراشیده ساخته بودند، اما پس از مرمت از آجر برای ایجاد قوس گنبد استفاده شده است.

  • کلیسای سامبا

مکان های مذهبی شهر تفلیس

بزرگ‌ترین نماد کلیسای ارتدکس گرجی بعد از اتحاد شوروی کلیسای جامع تسنیمدا سامِبا  است. این کلیسای جامع در تپه الیا قرار داشته و تقریباً از هر نقطه از مرکز شهر می‌توانید آن را مشاهده کنید. ساختن این بنای تاریخی تقریبا یک دهه به طول انجامید و سرانجام در سال ۲۰۰۴ افتتاح شد. این کلیسا ۸۴ متر ارتفاع دارد که صلیب طلایی بالای گنبد مرکزی را نیز شامل می‌شود.

  • قلعه ناریکالا آتشکده یادگار ساسانیان

مکان های مذهبی شهر تفلیس

ناریکالا یکی از بهترین انتخاب های برای آغار گردشگری در تفلیس است. این قلعه باستانی در واقع قدیمی ترین ساختمان شهر تفلیس و یکی از مهم ترین جاذبه های پایتخت گرجستان محسوب می شود. ناریکالا را از نقاط بسیاری می توانید تماشا کنید؛ قلعه ای تاریخی با دیوارهای بلند که بر فراز شهر واقع شده و به عنوان یکی از پربازدیدترین جاذبه های تفلیس نیز شناخته می شود. برای آن که خود را به این قلعه برسانید، نیازی نیست راه  طولانی را بپیمایید، چرا که این قلعه درست در مرکز شهر تفلیس قرار دارد و بنابراین به راحتی به آن خواهید رسید. جالب است بدانید این بنای تاریخی بر بالای تپه ای به همین نام و بر روی کوه متاتسمیندا (Mtatsminda) قرار دارد و نیاز است برای بازدید از آن، به بالای آن بروید. پس از آن که به بالای کوه رسیدید، به سراغ برج و باروی ناریکالا بروید و حالا به سوی شهر بچرخید. به زودی منظره شگرفی از تفلیس در برابر چشمان تان نقش می بندد.

ناریکالا پیش از آن که شهر تفلیس ایجاد شود و گسترش یابد، در قرن چهارم میلادی به دست ایرانیان ساخته شد. پس از آن بود که تفیلس به دست پادشاه وقت گرجستان ساخته و بعدها در گذر زمان به شهری مورد توجه بدل شد. بنابراین با انتخاب ناریکالا، جاذبه ای ایرانی را در پیش رو دارید که قدمتی بیش از ۱۶۰۰ سال دارد و با معماری پارسی نیز بنا شده است.

ناریکالا از ابتدای ساخت و تا سال ها بعد، نقش مهمی در حفاظت از مناطق اطراف و شهر تفلیس داشت. این نقش در طی قرن های هفتم تا دوازدهم میلادی یعنی همزمان با توسعه و رشد شهر تفلیس نیز پر رنگ تر شد. یعنی آن زمان که هرروز بر وسعت شهر تفلیس افزوده می شد و دیوارهای شهر تا نزدیکی رود کُر (Kura river) پیشرفت کرده بود، قلعه ناریکالا کنترل نظم منطقه را در دست داشت و امنیت مسیرهای تجاری اطراف رودخانه را تامین می کرد. با همه این ها، خود ناریکالا نیز در طی دوره های مختلف تسخیر شده و میان حکومت های مختلف دست به دست شد. با آن که ناریکالا در زمان ساسانیان ساخته شد؛ اما بازسازی ها در دوره امویان باعث شده تا با نگاهی به معماری این قلعه، نمادهای معماری اسلامی را پیش از هر سبک دیگری پیدا کرد. همچنین ناریکالا در تفلیس با عنوان «قلعه مادر» نیز مشهور است و به عنوان نماد باستانی و دفاعی شهر شناخته می شود.




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: