پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

SDR چیست؟

زمانی که شما لوله خریداری می کنید علاوه بر این که طول و قطر لوله دارای اهمیت است، شما باید از مقداری که لوله قادر به تحمل فشار است آگاه شوید. پس باید به پارامتر SDR لوله پلی اتیلن توجه کنید. این پارامتر از نسبت قطر بیرونی لوله به ضخامت دیواره لوله بدست می آید. هر چه که مقدار پارامتر SDR لوله پلی اتیلن بیشتر باشد به این معناست که لوله نازک تر است و تحمل فشار آن پایین تر. مقادیر رایجی که برای این پارامتر وجود دارند عباتند از : ۷٫۴ ، ۹ ، ۱۱ ، ۱۳٫۶ و ۱۷ . این پارامتر بدون بعد است. این عدد توسط یک مهندس فرانسوی برای اولین بار به صورت تصاعد عددی تعریف شده است.

تفاوت پارامتر SDR و DR در چیست؟

پارامتر SDR یا نسبت ابعاد استاندارد و پارامتر DR یا نسبت ابعاد هر دو نشان دهنده یک نسبت هستند. بسیاری از تولید کنندگان هنگام تولید لوله برای تعیین فشار خط لوله از پارامتر SDR لوله پلی اتیلن استفاده می کنند. به عنوان مثال برای لوله ای با SDR-11 ، می توان متوجه شد که قطر خارجی لوله یازده برابر ضخامت دیواره آن است. پس بین این دو مقدار تفاوت خاصی وجود ندارد. لوله هایی که نسبت قطر خارجی به ضخامت آن ها یکی است بر اساس این استاندارد های بین المللی دارای خواص یکسانی هستند. پارامتر DR در سال ۱۹۵۷ برای لوله هایی با سایز کوچک بر اساس استاندارد AWWA C900 تعریف شده است.

چرا آگاهی از پارامتر SDR لوله پلی اتیلن دارای اهمیت است؟

زمانی که شما از لوله پلی اتیلن برای کاربرد های مختلف مانند سیستم آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می کنید نیاز به استفاده از اتصالات خاص دارید. همان طور که می دانید برای استفاده از این اتصالات روش های مختلفی مانند اتصالات تزریقی یا جوشی وجود دارد. زمانی که شما از اتصالات جوشی استفاده می کنید، باید تنظیم فشار را به درستی انجام دهید تا لوله ها به یکدیگر اتصال پیدا کنند. با استفاده از همین پارامتر است که شما می توانید این کار را بدون آسیب رسانی به لوله انجام دهید. پس هنگام انجام روش همجوشی با یک دستگاه فیوژن هیدرولیکی، فشار فیوز درست باید براساس قطر و SDR لوله PE محاسبه شود.

SDR

سایر پارامتر هایی که در مورد لوله پلی اتیلن تعریف می شوند :

Ovality  :

به تفاوت حداکثر و حداقل قطر اندازه گیری شده در یک مقطع مشخص عرضی لوله پلی اتیلن گفته می شود.

ضخامت اسمی دیوار :

هر لوله ای داریا مقداری انحراف است که بودن آن برای لوله مشکلی ایجاد نمی کند و اصطلاحا به آن احراف مجاز گفته می شود. اگر ضخامت لوله بدون در نظر گرفتن این انجراف مجاز گرفته شود، ضخامت اسمی دیواره را خواهیم داشت.

MOP  :

به حداکثر فشار کاری که مدام لوله می تواند تحمل کند گفته می شود.

PN  :

بیان گر فشار مجازی که لوله قادر به تحمل آن است. اصطلاحا فشار اسمی نیز گفته می شود.

همراهان عزیز باز هم بهتر است قبل از انتخاب نهایی لوله مورد نیاز خود، در مورد پارامتر SDR لوله پلی اتیلن با متخصصان آشنا با این کار مشورت کنید. شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت شرکت توسن با ما در ارتباط باشید و از این لوله مقاوم در برابر ضربه، فرسایش، مواد شیمیایی، پوسیدگی، خوردگی به بهترین شکل استفاده کنید.




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: