پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

علاوه بر این طراحان گرجستانی تعدادی مقاله بین المللی که در رابطه با سبک مدرنیسم پس از ساختارگرایی در کشور گرجستان است را به عنوان یک معماری متمایز از معماری دیگر کشورهای جهان به چاپ رسانده اند.

سرعت ساخت و سازهای جدید و همچنین تعمیر و بازسازی خانه های مسکونی سنتی در گرجستان روز به روز در حال افزایش است و بسیاری از محله ها ی آن از بافت فرسوده و قدیمی در آمده اند. البته باید گفت ساخت و ساز  و به طور کلی ساختمان سازی در گرجستان به علت هزینه های بالایی که دارد، اکثرا معمولی و براساس روش های سنتی است. اما در سال های اخیر به جهت گرایش گرجستان به کشورهای اروپایی، ساختن خانه هایی با کیفیت بالا و فن آوری های نوآورانه در حال گسترش است. برای مثال عایق حرارتی یکی از معیارهای ایجاد تمایز در ساخت و ساز در دنیای مدرن است؛ زیرا صرفه جویی در انرژی را در بر می گیرد و بنابراین ساختمان های کارآمد امروزی، انرژی محیط زیست را حفظ می کنند و این نکته در معماری های جدید گرجستانی بسیار حائز اهمیت است.

ساختمان سازی در گرجستان

تفلیس با معماری متنوع خود که نتیجه ادغام فرهنگ های مختلف است، همواره مورد توجه قرار گرفته است. این شهر، بر خلاف مقیاس کوچکش، به طور همزمان ترکیبی از ساختمان های جدید و قدیمی است. ساختمان های مدرن و زیبا بیشتر در مرکز شهر قرار گرفته اند، و بخش های قدیمی تر از نظرها پنهان شده اند.

ساختمان سازی در گرجستان در شهرهای مشهور آن، رونق زیادی دارد و روز به روز به آسمان خراش ها اضافه می شود، برای مثال “برج محور” با ۱۴۷ متر ارتفاع، “برج پورتا” با ۴۳ طبقه، هتل “هزاره” با ۳۹ طبقه و هتل” هالیدی” با ۲۱ طبقه از ساختمان های معروف در مناطق مرکزی شهر هستند. بنابراین همانطور که می بینید در یک شهر کوچک مانند تفلیس، ساختمان های زیادی وجود دارد. و این روند ساخت و ساز در آینده نیز ادامه خواهد داشت. ساختمان سازی در گرجستان جزء موارد بسیار مهم و مورد توجه در اقتصاد این کشور است و توصیه می شود آسمان خراش ها را در مناطق تفریحی شهر بسازند تا در معرض دید قرار بگیرد چرا که این امر تا اندازه زیادی بر روی تصویر کشور و در نتیجه توسعه آن تاثیر می گذارد.

با توجه به اینکه کیفیت و پایداری ساختمان ها به طور مستقیم روی سلامت ساکنان آن اثر می گذارد، بنابراین دولت در این زمینه قوانین متعددی را به تصویب رسانده و سخت گیری های دولت در این زمینه موجب ساخت خانه هایی مقاوم و بدون عیب شده است. مجوز ساخت و ساز در تفلیس باید توسط ۱۴ نهاد دولتی صادر شود ، برای ساخت و ساز در تفلیس فقط داشتن تمایل به ساختمان سازی و پول و دانش کافی نیست و طی کردن تمامی مراحل و کسب مجوز برای ساخت و ساز در ادارات مختلف، نیازمند صبر و حوصله نیز می باشد. به طور کلی تقریبا ۷ تا ۹ ماه طول می کشد تا شخص بتواند تمام الزامات قانونی را برآورده کند و مجوزهای مرتبط را دریافت نماید.

ساختمان سازی در گرجستان

در حال حاضر در پایتخت گرجستان در حدود ۱۷۰ پروژه ناتمام ساختمانی وجود دارد که بعضی از آنها در حال ساخت هستند و بقیه به علت مشکلات مالی یا ارتکاب جرائم به طور کامل متوقف شده اند. البته شورای شهر تفلیس در حال برنامه ریزی برای حل مشکلات مربوط به این ساختمان های ناتمام در مرکز شهر و حومه آن است. شورای شهر تفلیس قصد دارد رویکرد فردی به هر نوع محل ساخت و ساز طولانی مدت را دنبال کند تا در برخی موارد، ساخت و ساز به کمک این شورا دوباره از سر گرفته شود. همچنین در این زمینه معاون شهردار تفلیس تأکید کرده است که هنگام صدور مجوز های ساختمانی؛ اداره شهرداری هر زمان به دقت وضعیت را بررسی می کند تا مشکلی در حین تکمیل ساختمان به وجود نیاید. جورجی کرویکاشویلی، نخست وزیر گرجستان نیز اخیرا توضیح داده است که تغییرات قابل توجهی در روند ساخت و ساز و مجوزهای مربوطه در پایتخت این کشور به منظور بهبود و توسعه ساختمان سازی در گرجستان اعمال شده است .

به گفته نخست وزیر گرجستان ، با توجه به تغییرات پیش آمده ، در فرآیند اخذ مجوز، لازم است که طرح سبز سازی، ثبت درختان موجود، طرح کاشت جدید، و همچنین برنامه ترابری مطالعه و طرح تنظیم حمل و نقل در مرحله اولیه برای به دست آوردن مجوز ساخت و ساز در ساختمان هایی با مساحت بسیار زیاد ارائه شود . این امر به ایجاد فضاهای تفریحی بیشتر کمک می کند  و این سرمایه گذاری ها می تواند شهر را زیبا تر نماید.

ساختمان سازی در گرجستان

لازم به ذکر است ساخت و سازهای جدید و بازسازی های صورت گرفته در تفلیس و باتومی در سال های اخیر باعث احیای صنعت ساخت و ساز در این کشور شده است و هم اکنون نیز دیگر پروژه های ساخت و ساز با در نظر گرفتن حفظ محیط زیست و انرژی در حال بررسی است. علاوه بر این، ارتقاء لازم در زیرساخت های حمل و نقل و گردشگری همچنان به ایجاد تقاضا برای خدمات ساخت و ساز و مصالح ساختمانی برای آینده نزدیک ادامه خواهد داد. هتل های متعدد ساخته شده و یا در حال ساخت در تفلیس، باتومی و کبولتی در امتداد ساحل دریای سیاه، بانک های تجاری با وام های جدید مسکن و پروژه های مشترک با شرکت های ساخت و ساز نقش مهمی در توسعه بازار املاک و مستغلات گرجستان بازی می کنند و همانطور که اشاره شد استانداردهای ساختمانی تحت اصلاحات قرار گرفته اند.  صندوق سرمایه گذاری گرجستان (GCIF) نیز در ماه مارس ۲۰۱۴ برنامه های خود را برای یک پروژه توسعه چندجانبه با سرمایه ای در حدود ۱٫۳ میلیارد دلار در بخش قدیمی تفلیس اعلام کرد که شامل چندین هتل، پاساژهای زیبا و دیگر املاک تجاری می شود.

ساختمان سازی در گرجستان

در سال های اخیر اصلاحات قابل توجهی در جهت ساده سازی سیستم صدور مجوز در بخش ساخت و ساز انجام شده است و اکنون شرکت های ساخت و ساز اجازه استفاده از مقررات فنی OECD و اتحادیه اروپا را برای انجام پروژه های ساخت و ساز دارند. دولت همچنین نیازمندی های مجوز های ساختمانی را حذف کرده است و روند صدور مجوز های ساختمانی را ساده کرده است. تعدادی از شرکت های ساخت و ساز معتبر در گرجستان وجود دارند که در حوزه ساختمانی بسیار با تجربه و با کیفیت عمل می کنند، البته در طراحی و راه حل های فنی، بعضی از شرکت های محلی هنوز هم به متخصصان خارجی متکی هستند. هم اکنون دولت گرجستان چندین پروژه را برای احیای شهر قدیمی تفلیس با مشارکت چندین بانک و سرمایه گذار خارجی به منظور تحریک بخش ساخت و ساز آغاز کرده است.




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: