آبیاری مکانیزه و نقش لوله های پلی اتیلن در آن
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

اجزای مهم یک سیستم آبیاری مکانیزه

  1. دریچه اصلی خاموش برای آبیاری :

    این دریچه خاموش است و در خط اصلی که سیستم تغذیه نصب شده است قرار دارد و می توان آن را در چندین مکان مختلف قرار داد. برای اکثر زمین های کشاورزی ، آن را در منطقه مورد استفاده قرار می دهند که در آن کل آب وارد منبع می شود. بسیار مهم است که محل قرارگیری آن را بدانید، زیرا اگر در سیستم آبیاری نشتی وجود داشته باشد، در ابتدا باید این قسمت بررسی شود.

  2. دستگاه جلوگیری از بازگشت آب :

    این دستگاه بخش مهمی از هر سیستم آبیاری مکانیزه است که از منبع آب آشامیدنی تغذیه می شود. درواقع این دستگاه مانع از “برگشت جریان” و یا تغییر غیرمعمول جریان ناشی از فشار برگشت پذیر می شود. یعنی به سادگی، اجازه می دهد آب تنها در یک جهت جریان یابد. هنگامی که آب از منبع بیرون می آید و به سیستم می رود، یک دستگاه بازگشتی از اینکه آب دوباره به منبع منتقل شود جلوگیری می کند.

  3. دریچه های الکتریکی :

    این دریچه‌ها در زمان‌های مختلف باز و بسته می‌شوند و جریان آب را به بخش‌های مختلف سیستم هدایت می‌کنند. دسته‌ای از دریچه‌ها به عنوان منیفولد مورد استفاده قرار می‌گیرند. همیشه یک شیر در هر منطقه وجود دارد و معمولا یک شیر اصلی در بالادست شیر ها قرار داده می‌شود. دریچه اصلی معمولا در پایین ‌دست جریان برگشت قرار می‌گیرد. این شیر جریان آب را به کل سیستم کنترل می‌کند و از دست رفتن آب در این رویداد جلوگیری می‌کند.

    آبیاری مکانیزه

  4. جعبه شیر یا سوپاپ :

    این جعبه واقع در نقاط مختلف در اطراف زمین کشاورزی است ، این جعبه زیرزمینی وظیفه حفاظت از شیرهای الکتریکی را دارد که شامل اتصالات سیم و اتصالات مهم برق است. این جعبه ها اجازه دسترسی آسان به قطعات متحرک آبیاری واقع در زمین را دارند. سیم آبیاری مستقیم و لوله های پلی اتیلن به هر یک از این جعبه های شیر متصل می شوند.

  5. لوله های پلی اتیلن :

    این لوله های انعطاف پذیر و قوی در طراحی و نصب سیستم آبیاری مکانیزه مورد استفاده قرار می گیرند. لوله های پلی اتیلن برای خطوط آبیاری اصلی و جانبی استفاده می شوند. خط اصلی از منبع خارج می شود و در اطراف زمین قرار دارد. خطوط جانبی به طور عمده از لوله های اصلی جدا می شوند تا آب را به مناطق مختلف تقسیم کنند. لوله های پلی اتیلن کوچکتر با دیوارهای ضخیم تر و انعطاف پذیری بیشتر به نام “funny pipe” وجود دارند که از این لوله ها برای اتصال سر آبیاری (پاشیدن اسپری) به خطوط اصلی و جانبی استفاده می شود. این لوله ها بسیار مانور پذیر هستند به گونه ای که محل قرارگیری آنها برای آبیاری را می توان به سرعت و به راحتی دستکاری کرد.

  6. زهکشی هیدرولیک ( چرخانه یا روتور، اسپری یا قطره ای ) :

    تمامی این موارد دستگاه هایی هستند که به شیوه های مختلف آب را به مکان مورد نظر هدایت می کنند. روتورها به طور معمول برای آبیاری مناطق بزرگ مثل زمین های چمن استفاده می شوند، در حالیکه اسپری ها اغلب برای مناطق گیاهی کوچکتر که در آن روتورها آب را کمی بیش از حد پرتاب می کنند، استفاده می شوند. آبیاری قطره ای نیز اغلب زیر سطحی است و آب را مستقیما به ناحیه های ریشه از طریق گیرنده های کوچک تحویل می دهد، که سرعت جریان ثابت را بدون توجه به فشار آب فراهم می کند. آبیاری قطره ای کارآمد ترین نوع آبیاری است (به دلیل اینکه تقریبا بدون از دست رفتن آب به علت نور خورشید یا باد ،آب مورد نیاز گیاهان را تامین می کند.)

  7. کنترل کننده :

    کنترل کننده ها، برنامه های آبیاری یعنی زمان شروع و پایان را برنامه ریزی می کنند. یک کنترل کننده آبیاری، که بعضی اوقات به عنوان “ساعت” یا “تایمر”  نیز  شناخته می شود، سیگنال های الکتریکی را به دریچه ها برای باز کردن و بستن در زمان های مختلف می فرستد. در حالی که ساده ترین کنترل کننده ها آبیاری را با توجه به برنامه های ثابت تحویل می دهند، کنترل کننده های آبیاری جدید هوشمند، ابتدا وای فای را فعال می کنند، اطلاعات هواشناختی قابل قبول را دریافت می کنند و سپس  طبق آن اصلاحات و برنامه ریزی های مربوط به آبیاری را انجام می دهند.

  8. سنسور باران :

    دستگاه ساخته شده از دیسک های چوب پنبه کوچک است که در حضور رطوبت این دیسک ها بالا می روند و یک سنسور را فعال می کنند که سیگنال های کنترل کننده را به حالت خاموش تبدیل می کند و اغلب پیام زیر را نشان می دهد (حس شدن باران ).

بعد از آشنایی با اجزای مهم سیستم آبیاری مکانیزه ، اکنون وقت آن رسیده که در مورد مزایای استفاده از لوله های پلی اتیلن در این سیستم آبیاری توضیحاتی ارائه شود

آبیاری مکانیزه

مزایای استفاده از لوله های پلی اتیلن در سیستم آبیاری مکانیزه

  • لوله های پلی اتیلن به خاطر وزن کم ، انعطاف پذیری و نقاط جوش داده شده در آنها ، قابل حمل هستند و سریع و آسان نصب می شوند، بنابراین شما می توانید کار خود را با نصب یا انتقال آنها سریعتر انجام دهید.
  • این لوله ها بسیار دقیق به هم جوش داده می شوند بنابراین از نشتی، آلودگی و رویش علف های هرز در آن ها جلوگیری می شود و می توانند عملکرد بالایی را طی چندین سال ارائه دهند. علاوه بر این، آنها مانند دیگر لوله های زیرزمینی حرکت نمی کنند که موقعیت را در طول زمان و تغییرات دما  عوض کنند. علاوه بر این تمام  این لوله ها ضد اشعه UV و اکسیداسیون تولید می شوند  که آنها را در مقابل تابش خورشید بدون خسارت قابل توجهی برای حداقل ۵۰ سال مقاوم می سازد.
  • میکروارگانیسم ها یا قارچ ها به داخل لوله های PE از درون یا بیرون حمله نمی کنند. همچنین لوله های پلی اتیلن مقاوم به آب شور، محلول های اسیدی یا قلیایی (به استثنای محلول های بسیار متمرکز) و به طور کلی بیشتر مواد مورد استفاده در برنامه های کشاورزی هستند.



:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: