با مصرف آجیل میزان غذای خود را کم کنید!
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

آجیل همنشین قدیمی مردمان ایران

آجیل‌ها گروهی از دانه‌های روغنی و میوه‌های خشک بوده که به عنوان بهترین منبع پروتئین گیاهی با توجه به ذائقه و سلیقه افراد به تنهایی و یا ترکیب با غذاها و سالاد مصرف می‌شود. در میان ایرانیان آجیل با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم گره خورده و در اعیاد و مناسبت‌ها همیشه بر روی سفره‌های بزم و شادی آن‌ها قرار می‌گیرد. علاوه بر این در اقصی نقاط کشور از آجیل در تهیه و پخت غذاها، دسر و کلوچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مسئله سبب شده که طعم و مزه آجیل آشنا و نوستالژی بوده و لحظات شیرین و خوشی را برای فرد تداعی کند. لذا کمتر کسی پیدا می‌شود که از انواع آجیل حداقل یکی از آن‌ها را دوست نداشته باشد.

خوردن غذا

چگونه آجیل سبب کاهش میل به غذا خوردن می‌شود؟

انواع آجیل دارای ارزش و عناصر غذایی مفید و فراوانی است که خوردن مقدار مشخصی از آن‌ها می‌تواند درصد قابل توجهی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، چربی مفید و کربوهیدرات بدن را تأمین نماید؛ حالا از هر نوع که باشد.

بخش اعظم آجیل را پروتئین، چربی و فیبر تشکیل می‌دهد. البته تمام چربی آجیل جذب بدن نمی‌شود و از بدن دفع می‌گردد. اما پروتئین و فیبر موجود در آجیل به عنوان دو عامل اصلی از بین برنده اشتها در افراد به‌حساب می‌آیند.

آجیل از آن دسته غذاهای خوشمزه‌ای است که برخلاف میان وعده‌های دیگر کاملاً بهداشتی و سالم بوده و اگر به‌اندازه مصرف شود، فواید بسیار فراوانی برای بدن انسان دارد.

نکته مهم این‌که آجیل با فیبر خود سوخت‌وساز چربی‌ها در بدن را افزایش می‌دهد که همین امر سبب کاهش وزن می‌شود. همچنین آجیل با مواد غذایی سرشار و کربوهیدرات ساده خود تا ساعت‌ها انرژی مورد نیاز بدن را فراهم کرده و فرد احساس گرسنگی پیدا نمی‌کند. این امر تأثیری مستقیم در کاهش میل به خوردن و پایین آمدن وزن می‌گردد.

 

چه آجیلی برای کاهش اشتها مفید است؟

اغلب افراد تصور می‌کنند که آجیل به علت چربی بالا و کالری فراوان، چاق‌کننده هستند. اما بررسی‌های گسترده در اروپا نشان داده افرادی که به طور مداوم آجیل مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که آجیل نمی‌خورند، کمتر دچار چاقی شده و درصد ابتلا به چاقی در آن‌ها ۵ درصد است. بنابراین می‌توان دریافت که مصرف انواع آجیل به طور منظم در کم کردن میل به غذا و روند کاهشی وزن به خودی خود مؤثر است.

از طرفی پژوهشگران و محققین حوزه تغذیه و سلامت با آزمایشان و تحقیق بر روی مصرف انواع آجیل در افراد دریافتند که در میان انواع آجیل بادام درختی، بادام هندی، پسته و گردو نسبت به بقیه آجیل‌ها در کم کردن میل به خوردن غذا و در ادامه کاهش وزن مؤثرتر هستند و اگر طبق اصول و به درستی مصرف شوند نتیجه دلخواه را برای فرد به همراه خواهد داشت.

طبق بررسی‌ها هر ۱۰۰ گرم از آجیل‌های یاد شده دارای میزان کالری زیر است:

بادام درختی: ۵۶۰ کیلو کالری

پسته: ۵۶۰ کیلو کالری

گردو: ۶۵۴ کیلو کالری

بادام هندی: ۵۵۳ کیلوکالری

خوردن غذا

روش صحیح مصرف آجیل برای جلوگیری از میل به خوردن غذا

آجیل‌ ظاهری کوچک اما دل‌فریب دارد که با شروع خوردن آن سخت می‌توان از پرخوری و وسوسه دوباره خوردن آن جلوگیری کرد. نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که آجیل سبب افزایش وزن نمی‌شود اما اگر قرار است از آجیل برای کم کردن میل به غذا و کاهش وزن استفاده کرد، رعایت میزان مصرف اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. زیرا همین دانه‌های کوچک ارزش غذایی و کالری بالایی دارند که مصرف بیش از اندازه آن ممکن نتیجه برعکس دهد.

بنابراین توصیه می‌شود که آجیل قبل از غذا و به میزان لازم به تنهایی و یا همراه با سالاد مورد استفاده قرار گیرد. روشی که در سراسر دنیا رواج یافته و آجیل را در سالادها به کار می‌برند.

بهتر است میزان کالری هر نوع آجیل را به خاطر داشته و بر اساس مقدار کالری مورد نیاز از آن مصرف شود.

همچنین توصیه اکید این است که آجیل به صورت خام و بدون افزودنی‌های نظیر نمک مصرف شود تا علاوه بر سلامت و از بین‌ نرفتن مواد مغذی، سبب افزایش وزن نشود.

بر این اساس محققان مصرف روزانه یک اونس (۲۸ گرم) آجیل را مجاز می‌دانند که اکثر افراد به راحتی می‌توانند مصرف نمایند. این میزان در ۴ آجیل بالا به مقدار زیر است:

گردو: ۸ تا ۱۰ عدد

پسته: ۳۰ عدد

بادام درختی: ۳۰ عدد

بادام هندی: ۳۰ عدد




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: