فواید مصرف آجیل و خشکبار در دوران بارداری
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

اثر استفاده از میوه‏های خشک شده و آجیل بر سلامت زنان باردار

مطمئنا میوه‏ های خام و سبزیجات بخش بسیار مهمی از رژیم غذایی افراد را تشکیل می‏دهند. میوه ‏های خشک با از دست دادن رطوبت بدست می‏آیند. یکی از مزایای استفاده از میوه‏های خشک این است که می‏توانید به میزان کمتری در مقایسه با انواع خام آن استفاده کنید و در نهایت نتیجه یکسان دریافت کنید. با مصرف میوه ‏های خشک در دوران بارداری انرژی لازم به همراه تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن برای نوزاد و مادر فراهم می‏آورد و در عین حال باعث کاهش حالت‏های نامسائد دوران بارداری مانند حالت تهوع، سوزش معده و فشار خون بالا می‏شود.

آجیل سرشار از فیبرهای محلول و غیرمحلول، همچنین ویتامین‏ها و مواد معدنی است. مصرف آجیل در زمان حاملگی دلیل داشتن بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی بسیار ضروری است. ویتامین های B و E و مواد معدنی مانند منیزیم، مس، منگنز، سلنیوم، روی، پتاسیم، کلسیم آهن و فیبر در انواع آجیل‏ها یافت می شود. آجیل‏ها همچنین دارای پروتئین هستند، گرچه آنها نمی‏توانند به تنهایی پروتئین مورد نیاز بدن را فراهم کنند، اما زمانیکه که با سایر غذاها ترکیب می‏شوند می توانند در طول بارداری بسیار مفید باشند. آجیل‏ ها باید در شکل طبیعی خود مصرف شوند، زیرا برشته کردن آنها باعث از بین رفتن مواد مغذی آن می‏شود. آجیل پوشیده شده با لایه‏ های شکر باعث ورود کالری‏های غیر ضروری به بدن می‏شود بنابراین باید از خوردن آجیل شیرین پرهیز کرد.

دوران بارداری

مصرف میزان کافی آجیل (یک مشت) در روز برای تامین تمام نیازهای تغذیه ه‏ای در زمان بارداری کافی است. از آنجا که یبوست بیماری رایج در زمان بارداری است، استفاده از آجیل بخصوص انواع دارای روکش قهوه‏ای منجر به رفع بیماری یبوست می‏شود. اگر گیاهخوار هستید آهن و پروتئین موجود در آجیل برای بدن شما مفید خواهد بود. همچنین مشخص شده است زنانی که در دوران بارداری آجیل مصرف می‏کنند احتمالا صاحب فرزندانی خواهند شد که که به مصرف آجیل حساس نیستند.

فوائد مصرف آجیل در زمان باردری :

آجیل حاوی میزان بالای اسیدهای چرب ضروری است. آجیل همچنین حاوی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‏های مهم است که به رشد سالم جنین کمک می‏کند. آجیل حاوی مقدار بالای چربی مفید است، با این وجود باید از مصرف بیش از یک مشت پرهیز شود زیرا که منجر به افزایش وزن در فرد می‏شود. بادام موجود در آجیل به عنوان مثال مقادیر زیادی منگنز است که نه تنها باعث تنظیم وزن مادر و نوزاد می‏شود بلکه موجب شگل‏گیری استخوان‏های سالم و قوی در نوزاد می‏شود.

بادام دارای مقدار زیادی کلسیم است که خطر فشار خون بالا و سایر سندرم‏ های دوران بارداری (preeclamsia) را به طور چشمگیری کاهش می‏دهد. وجود کلسیم موجود در آجیل همچنین برای ساخت استخوان و دندان نوزاد ضروری است. رژیم غذایی زنان باردار باید حاوی مقدار زیادی فیبر باشد زیرا حرکت روده را تنظیم کرده و دفع مواد غذایی را سهولت می‏بخشد و امکان ابتلا به یبوست را در این دوران کاهش می‏دهد.

شایان ذکر است که آجیل به ویژه بادام دارای فیبر بالایی است. محتوای ریبوفلاوین در بادام کمک می‏کند به رشد شناختی نوزاد کمک می‏کند. مقدار مناسب ریبوفلاوین نیز در حفظ سطح انرژی کمک فراوانی می‏کند. محتوای منیزیم در بادام، به شکل‏گیری و عملکرد مناسب عصبی مرکزی کمک می‏کند. همچنین در تنظیم حرکات روده نیز نقش بسزایی دارد. محتوای Folate در بادام برای شکل‏گیری سالم مغز و سیستم عصبی نوزاد بسیار مهم است. Folate همچنین در محافظت از نوزاد در حال رشد در برابر آسیب مجرای عصبی در مراحل قبل از تولد کمک می‏کند. اگرچه مصرف بادام در دوران بارداری مزایای زیادی دارد، اما قبل از مصرف آنها توصیه می‏شود با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است در بعضی موارد نیز واکنش‏های آلرژیک ایجاد شود.

در ادامه باید اشاره کرد که بادام زمینی آهن موجود در آجیل حاوی پروتئین، نیاسین، مواد معدنی و ویتامین E، منگنز است که به افزایش وزن مناسب و کاهش خطر تولد کودک با وزن کم می‏شود، همچنین در استخوان سازی نیز  نقش دارد. پسته نیز حاوی مقادیر بالای ویتامین A و B6، منگنز و بسیاری از پروتئین ها است که مانع از کم خونی، کمک به افزایش وزن و داشتن استخوان های سالم می‏کند. علاوه بر این، بادام زمینی نیز دارای ویتامین C، مس، فسفر، منگنز بوده و در رشد سالم استخوان‏ها نقش بسیاری دارد، همچنین حضور آن برای استفاده از آهن موجود در بدن ضروری است.

گردو حاوی امگا ۳، پروتئین، فیبر است و بر رشد مناسب مغز و چشم کودک تاثیر فراوانی دارد.

کشمش حاوی پتاسیم بوده که کنترل عضلات و فشار خون را بهبود می‏ بخشد.

استفاده از آجیل و میوه های خشک شده به عنوان میان وعده ها مفید بوده و از مخلوط آن می‏توان به جای خوردن غذاهای بی‏ارزش در وعده ناهار در محل کار استفاده کرد. از آجیل می‏توان به شکل مخلوط با ماست و اضافه کردن به سالاد نیز استفاده کرد. همچنین برای تهیه کردن دسرها، پودینگ‏ها، چاشنی و کره از انواع آجیل‏ها می‏توان استفاده کرد.

جمع بندی:

طبق گفته متخصصان مواد غذایی که در دوران بارداری مصرف می شود بسیار مهم است و تاثیر زیادی بر روی جنین دارد. در این دوران مصرف آجیل بسیار توصیه شده است. آجیل حاوی اسیدهای چرب ضروری، انواع مواد معدنی و ویتامین‏های مورد نیاز بدن بوده که استفاده از آن در دوران بارداری موجب شکل‏گیری و عملکرد بهتر مغز و استخوان نوزاد می‏شود.




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: