با خواص گردو بیشتر آشنا شوید
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

اگر جزو گروهی هستید که کالری روزانه خود را محاسبه می‌کند، باید بدانید که برای سوزاندن کالری دریافت شده از گردو نیاز به ۱۳۱ دقیقه پیاده‌روی دارد. این ماده غذایی مقوی در هر ۱۰۰ گرم، حدود ۷/۶ گرم نیز فیبر دارد.

مصرف چهار عدد مغز گردو در روز باعث افزایش اسید چرب ضروری امگا ۳ می‌شود. می‌گردد. ۱۵درصد از چربی‌های گردو نیز از نوع چربی‌های غیر اشباع و مفید برای سلامت قلب هستند. این گروه از چربی‌ها  باعث پایین آمدن کلسترول بد (LDL) و افزایش دهنده کلسترول خوب (HDL) در خون هستند. یک چهارم فنجان مغز گردو، در حدود ۸/۹۰ درصد نیاز روزانه بدن به این چربی ضروری را تامین می‌کند.

مغز گردو

گفته ‌شود کودکانی که مقدار امگا ۳ در برنامهٔ غذایی آنها ناکافی است، دچار برخی اختلالات مانند بیش فعالی، کج خلقی و مشکلات خواب در می‌شوند.

افزایش قدرت ذهن و هوش،مفید برای تنگی نفس،جلوگیری از ورم مفاصل، جلوگیری از  بیماری‌های پوست مانند اگزما و پسوریازیس و محافظت از سیستم ایمنی بدن تنها بخشی از خواصی این ماده غذایی است. در میان انواع دانه‌های خوراکی میزان آنتی اکسیدان گردو و شاه بلوط بیشتر است.

 

برخی منابع می‌گویند گردو می‌تواند در جلوگیری از لخته خون، تنظیم سوخت و سازبدن، تنظیم فشار خون، تنظیم قند خون،جلوگیری از پارکینسون و آلزایمر و جلوگیری از سنگ کیسه صفرا نیز موثر عمل کند.

این دانه خوراکی از استخوان نیز محافظت می‌کند و روغن آن برای درد مفصل و جذب مواد غذایی مناسب است. مصرف گردو در سالاد سبزیجات می‌تواند خواب آرامی را برای شما به دنبال داشته باشد.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ در نشریه‌ی Nutrition منتشر شد، نشان داد مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند گردو در افزایش طول عمر سالم موثر است. گردو می‌تواند عملکرد ادراکی و حرکتی را که معمولا با بالا رفتن سن، ضعیف می‌شود، تقویت کند.

برخی مطالعات نیز نشان می‌دهند که این ماده غذایی سرشار از پلی فنول‌ – نوعی آنتی اکسیدان- است و به کاهش التهاب در مغز کمک می‌کنند. اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در آن نیز  از بروز اختلالات ناشی از سالخوردگی جلوگیری می‌کنند.

جلوگیری از پارکینسون

گردو می‌تواند از برخی بیماری‌ها مانند پارکینسون و آلزایمر پیشگیری کند. این دانه خوراکی در کاهش ریسک، تاخیر وقوع و کُند کردن روند پیشرفت یا جلوگیری از آلزایمر نیز موثر است.

گفته می‌شود گردو می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد؛ چون حاوی مقادیر مناسبی از پلی‌فنول‌ها و مواد فیتوشیمیایی است. این مواد ویژگی‌های آنتی اکسیدانی دارند و می‌توانند در برابر سرطان سینه، کولون و پروستات مانند یک محافظ عمل کنند. گردو ترکیبات ضد سرطانی مانند الاجیتانین، گاما توکوفرول و اسید آلفا لینولنیک نیز در خود جای داده است.

مغز گردو

تقویت سلامت قلب

گردو حاوی امگا ۳، ویتامین E، منیزیم و اسید فولیک است و همه این مواد معدنی در کنترل سلامت قلب مفید هستند. خوردن چند عدد گردو در روز در کاهش التهاب عروق قلب موثر است و می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری کند.

گردو برای بهبود عملکرد رگهای خونی نیز فایده دارد خطر ایجاد پلاک در عروق را کاهش می‌دهد.  پژوهش‌ها نشان داده گوارش آلفا لینولنیک که به وفور در گردو یافت می‌شود، از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند.

 کنترل دیابت

آنهایی که دیابت دارند می‌توانند به طور مرتب گردو بخورند، چون برای‌شان مفید است. اول از همه، گردو می‌تواند عملکرد اندوتلیال یا لایه‌ی درون رگی را بهبود داده و ریسک بزرگ شدن قلب را کاهش بدهد. همچنین پروتئین و فیبر گردو به شما کمک می‌کند کمتر غذا بخورید، در نتیجه کنترل وزن بهتری داشته باشید. چاقی می تواند مشکلات مرتبط با دیابت را تشدید کند.

افراد دیابتی می‌توانند بدون نگرانی بابت افزایش وزن، گردو بخورند، چون گردو حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب چند غیر اشباع و تک غیر اشباع است. ضمنا مغزهایی چون گردو می‌توانند جزئی سالم از تغذیه‌ی دیابتی‌ها و آنهایی که مستعد دیابت هستند باشند.

  کمک به کاهش وزن

گردو چربی زیادی دارد اما می‌تواند برای کاهش وزن مفید باشد. اضافه کردن مقدار مناسبی گردو و آجیل‌ها به رژیم غذایی، به شما کمک می‌کند  به مرور به وزن ایده‌آل خود برسید. مقدار زیاد اسید آلفا لینولنیک ضد التهابی موجود در گردو، نقش مهمی در کاهش وزن دارد. فیبر و پروتئین موجود در آن نیز احساس سیری بیشتری به شما می‌دهد و از پرخوری جلوگیری می‌کند.

رژیم‌های غذایی سرشار از مغز دانه‌های خوراکی، باعث افزایش وزن نمی‌شوند سایز دور کمر را افزایش نمی‌دهند و بر شاخص توده‌ی بدنی‌تان اضافه نمی‌کنند.

تقویت سلامت استخوان‌ها

با توجه به اینکه گردو سرشار از امگا ۳ است، می تواند برای استخوان‌ها نیز مفید باشد. اسید آلفا لینولنیک موجود در اسیدهای چرب امگا ۳، با التهاب مبارزه کرده، ریسک شکستگی استخوان را کاهش می‌دهد و از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند. در مجموع امگا ۳‌ برگرفته از گیاهان مانند بذر کتان و گردو، حامی سلامت استخوان هستند.

مس نقش مهمی در حفظ کلاژن استخوان‌ها و بافت‌های همبند دارد  و در گردو وجود دارد. منیزیم هم عنصر مهم دیگری برای سلامت استخوان‌ است و به جذب کلسیم کمک می‌کند. منگنز که در گردو نیز وجود دارد، به تشکیل غضروف کمک می‌کند.

پاکسازی کبد

مقادیر زیاد اسید آمینه ال آرژنین در گردو به پاکسازی کبد کمک می‌کند. گردو منبع خوبی از گلوتاتیون است که برای سم زدایی طبیعی کبد سودمند است. پلی فنول‌های گردو، از آسیب کبد که ناشی از تتراکلراید کربن و دی – گلاکتوزامین است پیشگیری می‌کنند. ویتامین E موجود در مغزهایی چون گردو، علائم بیماری‌های کبد ناشی از چاقی را کاهش می‌دهند.




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 تير 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: