راهنمای تهیه پر زردآلو و پر هلو در منزل
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

 

  • روش اول: طرز تهیه پر زردآلو و پر هلو در زیر نور خورشید

پر زردآلو و پر هلو

  1. در ابتدا میوه های زردآلو و هلو را بشویید و سپس آنها را بر روی یک پارچه نخی پهن کنید تا کاملا خشک شوند.
  2. هنگامی که میوه ها به طور کامل خشک شدند، آنها را به دو نیم تقسیم کرده و هسته هایشان را خارج کنید.
  3. برای هلو ها پیشنهاد می شود کف یک سینی بزرگ را با پارچه نخی تمیزی پوشانده و سپس هلو‌های نصف شده را با یک فاصله مناسب از هم کف آن بچینید. اما برای برگه های زردآلو بهتر است کف یک سبد یا آبکش بزرگ را که هوا به راحتی از سوراخ‌های آن جابجا می شود با دستمال نخی تمیزی بپوشانید و برگه‌های زردآلو را با فاصله روی آن بچینید.
  4. روی هر دوی این میوه ها را با یک پارچه توری تمیز بپوشانید و ظرف آنها را سه تا چهار روز به طور مستقیم زیر نور خورشید قرار دهید. لازم است هر چند ساعت یک بار نیز به این برگه ها سر بزنید و آن ها را زیر و رو کنید تا به طور یکنواخت خشک شوند. زیر و رو کردن میوه ها از کپک زدن آنها نیز جلوگیری می کند.
  5. برای شب ها که رطوبت هوا افزایش می‌یابد بهتر است سینی را به داخل خانه منتقل کنید تا برگه ها دوباره مرطوب نشوند و در هنگام روز دوباره آنها را در مقابل نور خورشید قرار دهید.

*دقت نمایید که میوه ها نباید به طور کامل خشک و سفت شده و یا حالتی شکننده شبیه به چیپس پیدا کنند. بلکه لازم است هلوها زمانی که ۸۰ درصد از رطوبت خود را از دست داده اند آنها را از مقابل نور خورشید برداشته و در سایه قرار دهید.

  • روش دوم: طرز تهیه پر زردآلو و پر هلو در فر

 

  1. ابتدا بهتر است میوه ها را در آب سرد قرار دهید و به طور کامل بشویید. سپس آنها را از وسط نصف کرده و هسته هایشان را خارج نمایید. بهتر است هر نیمه زردآلو را به گونه ای از وسط فشار دهید تا قسمت گوشتی داخل آن خارج شود. در این صورت گوشت زردآلو بهتر در معرض هوا قرار گرفته و با سرعت بیشتری خشک می‌شود.
  2. در مرحله بعدی کف سینی فر را با کاغذ مخصوص مثل کاغذ روغنی با کاغذ پارچمنت بپوشانید و میوه های نصف شده را با فاصله از هم بر روی آن قرار دهید.
  3. درجه حرارت فر برای هلو بهتر است روی کمترین درجه ممکن مثلا ۵۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم گردد. برای زردآلو نیز بهترین دما برای خشک کردن در فر دمای ۱۷۵ درجه فارنهایت (۷۹ درجه سانتیگراد) است.
  4. سینی حاوی میوه ها را در فر قرار دهید و در صورت امکان کمی لای درب فر را باز بگذارید تا رطوبت بیشتری از آن خارج گردد.
  5. برای تهیه برگ های هلو حدود ۴ الی ۸ ساعت زمان نیاز است. اما برگه های زردآلو با توجه به میزان آبدار بودنشان به زمان بیشتری نیاز دارند و معمولا باید ۱۲ ساعت صبر کنید تا آنها به اندازه مناسبی خشک شوند. توجه نمایید که پر زردآلو و پر هلو نیاید خیلی خشک شوند و لازم است کمی نرم باقی بمانند.
  6. در این فاصله باید به طور مرتب میوه ها را چک کرده و زیر و رو کنید. همچنین دقت نمایید که خیلی خشک نشوند.

* برای تهیه برگه های زردآلو از میوه های کاملا رسیده استفاده کنید، زیرا زردآلوی نارس پس از خشک شدن ترش مزه می‌شود.

پر زردآلو و پر هلو

  • روش سوم: طرز تهیه پر زردآلو و پر هلو به وسیله دستگاه خشک کن

 

  1. بعد از اینکه میوه ها به طور کامل شسته شد آنها را از وسط نصف کرده و هسته هایشان را خارج نمایید
  2. سینی خشک کن را از دستگاه خارج کرده و میوه های نصف شده را بر روی آن به طور مرتب و با فاصله بچینید. دقت نمایید که قسمت گوشتی میوه ها به سمت بالا قرار گرفته باشد. سپس سینی را درون دستگاه قرار دهید.
  3. برای خشک کردن هلوها دستگاه خشک‌کن را روی حالت میوه و یا دمای ۵۷ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. برای زردآلو باید این دما روی حرارت ۱۳۵ درجه فارنهایت (۵۷ درجه سانتیگراد) تنظیم گردد.
  4. تهیه پر زردآلو تقریبا به ۱۲ ساعت نیاز دارد. شما همچنین می توانید تا زمانی که تایمر دستگاه خاموش شود صبر نمایید. البته زردآلو‌های بزرگ‌تر و پر آب‌تر دیرتر خشک می‌شوند و زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند.
  5. برگه های هلو بعد از حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت آماده هستند و هر ۸-۷ ساعت یک بار باید آنها را چک کنید تا زیاد خشک نشوند.

*تنظیم درجه حرارت دستگاه های خشک کن با توجه به مدل آن متفاوت خواهد بود، بنابراین بهتر است حرارات دستگاه خود را با توجه به دفترچه راهنمای آن تنظیم نمایید.

 

نکاتی در مورد نحوه نگهداری از پر زردآلو و پر هلو

  • بعد از این که برگه های زردآلو و هلو آماده شدند و به دمای محیط رسیدند، آنها را درون ظرف های شیشه‌ای تمیز و خشک قرار دهید و درب شیشه را محکم ببندید.
  • ظرف حاوی میوه های خشک زردآلو و هلو را در محیطی تاریک، خشک و خنک می توان برای چندین ماه نگهداری کرد.
  • به منظور جلوگیری از سیاه شدن پر هلو، قبل از خشک کردن هلو‌های نصف‌شده، آب یک عدد لیموترش تازه و یا آبلیمو را با یک لیوان آب مخلوط کرده و بر روی آن‌ها بمالید.
  • اگر می خواهید هلوها در زیر نور خورشید به خوبی خشک شوند، برای این منظور یک روز گرم و آفتابی را انتخاب کرده که دمای هوا حداقل ۳۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت هوا نیز زیر ۶۰ درصد باشد.
  • برگ‌های هلو را باید از هلو‌های سفت، رسیده و سالم تهیه کنید؛ اگر از هلو‌های کال و نارس، خیلی رسیده، لک‌شده و آسیب‌دیده استفاده شود طعم برگ‌های هلو مطلوب نخواهد شد.



:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: