مراحل کاشت و برداشت گردو
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

چگونگی پرورش گردو :

درخت گردو از درختان بزرگ  وگسترده است که بیشترین نیاز را به نور خورشید دارد. باید این را بدانید که گردو در سن بلوغ میوه می دهد. در قسمت هایی که نور بیشتری می تابد میوه بیشتری رشد کرده و باردهی بیشتری دارد. در قسمت هایی که نور خورشید نمی تابد گردو ها عمدتا ریز و کوچک می شوند. کاشت درختان گرد و باید به صورتی باشد که فاصله هر درخت گردو کمتر از ۱۰ متر نباشد. درخت گردو بعد از رشد چندین ساله بسیار بزرگ و تاج دار می شود و اگر فاصله بین آنها نباشد شاخه ها در هم فرو می روند و باعث ریزش برگ های درختان گردو نمی شود.

برداشت گردو

مواردی مثل نوع نهال کیفیت خاک وهمین طور اقلیم آب و هوایی محیط کشت برای این درخت اهمیت زیادی دارد. اصولا گردو در مناطق سرد و معتدل رشد خوبی و سریعی دارد. کاشت درخت گردو و تکثر آن از طریق بذر گردو صورت می گیرد. باید در دو سالگی به وسیله پیوند وصله ای پیوند زده شوند. تا حاصل باغ گردو یکدست شود. بعد از آنکه گردو کاشته شد و شروع به رشد کرد. (به اندازه ای رسید که بتوان آن را جابجا کرد ) نهال گردو را با ریشه از خاک در آورده و د رچاله های عمیق حفر شده در زمینی که خاکش از نظر کود دهی آماده شده است کاشته می شود. با خاک اطرافش را می پوشانند. تا برای آبیاری درخت مشکلی پیش نیاید. بهترین فصل کاشت درخت گردو اوایل بهار است. در کاشت درخت گردو باید دقت کرد که درخت ۲۰-۳۰ سانتیمتر بالاتر از کف جوی کاشته شود. تا در آینده به بیماری آب سیاه مبتلا نشود.در احداث باغهای جدید باید سعی کرد حتما از نهال پیوندی استفاده شود.

 

هرس کردن درخت گردو :برداشت گردو

هرس کردن شامل دو مرحله میباشد.

۱-هرس فرم درخت گردو

۲- هرس باردهی درخت گردو

 

۱-هرس فرم : در سالهای اولیه ی رشد نهال صورت میگیرد بدین صورت است که از فاصله ۵/۱ متری نهال سر برداری می شود و محل بریدگی با چسب باغبانی پوشانده می شود.که این امر باعث رشد شاخه های جانبی درخت گردو می شود.

در سالهای بعد نیز تعداد شاخه ها کمتر شده و بقیه شاخه ها از روی تنه حذف می شوند. با این روش هرس کردن که تدریجی و در سالهای اولیه رشد درخت صورت میگیرد فرم اصلی درخت شکل می گیرد.

 

۲-هرس باردهی : این نوع هرس معمولا در اواخر زمستان وگاهی در تابستان هم انجام می شود. که شامل : حذف شاخه های مزاحم خشک وناجور می باشد. باید سعی نمود که حتما محل بریدگی با چسب باغبانی پوشانده شود منظور از هرس حذف کامل شاخه های زیادی ونرکها یا آن قسمتهایی است که مانع تابش نور خورشید به داخل تاج درخت می شود. با دقت در انجام هرس میتوان سلامت درختان را به نحو مطلوب تامین کرد واز نامرغوب شدن گردوها جلوگیری کرد.

این هرس را می توان هر سال یکبار انجام داد. نمونه دیگر از هرس، هرس کردن درختان کهن سال گردو که بیشتر از ۳۰سال سن دارند می باشد. که به منظور جوان کردن درخت شاخه های پیر ودرهم را هرس کرده وبا این کار شاخه های جوان میوه دهی زیادتری خواهند داشت.

 

 

برداشت محصول گردو :

فصل برداشت گردو بستگی به شرایط محیطی دارد. مثلا در مناطق سرد در اواخر مهر ماه است. اما آنچه مسلم است هنگام برداشت گردو پوست آن باید به رنگ قهوه ای مایل به خاکی در آمده باشد وپوست آن به راحتی از گردو جدا شود. برداشت محصول گردو باید در اولین فرصت که گردوها پوست می دهند انجام شود. بعد از چیدن گردوها باید آنها را پوست کنده و محصول را در سایه و در جای خشک پهن کرد تا خشک شوند. محل خشک کردن باید طوری باشد که هوا در آن جریان داشته باشد. در مناطقی که آفتاب ملایم باشد می توان محصول را بعد از پوست گیری در آفتاب ملایم خشک کرد. اگر آفتاب شدید باشد موجب سیاه شدن مغز گردو وعدم بازار پسندی آن می شود. روش سنتی برداشت محصول گردو به این صورت است که با چوب بلند به شاخه های درخت ضربه می زنند.که باعث تکیده شدن گردوها می شود این روش علاوه بر زحمت زیاد و وقت گیر بودن آن باعث صدمه به درخت گردو می شود و ثمر سالهای آینده گردو را نیز از بین می برد. از آنجایی که ارتفاع درخت گردو زیاد است برای برداشت مکانیزه و اصولی از بالابر استفاده می شود که می توان آنرا به تراکتور متصل نمود.

برداشت گردو




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 فروردين 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: