آشنایی با خواص تخمه کدو
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

خواص تخمه کدو :

  • منیزیم؛ برای حفظ سلامت قلب و جلوگیری از دیابت نوع دو

برای تضمین سلامت قلب و عروق بهتر است از تخمه کدو در رژیم غذایی خود استفاده کنید. یک چهارم فنجان تخم کدو حاوی تقریبا نیمی از مقدار منیزیم توصیه شده برای مصرف روزانه است، که در طیف گسترده ای از عملکردهای مهم فیزیولوژیکی بدن بسیار نقش دارد. منیزیم می تواند به جلوگیری از ایست قلبی ناگهانی، حمله قلبی و سکته مغزی کمک کند. از طرفی آنزیم نیتریک اکسید موجود در روغن تخمه کدو اثرات مثبتی بر روی سلامت قلب خواهد داشت، زیرا نیتریک اکسید می تواند عروق خونی را بهبود بخشیده، جریان خون را بالا برده و در نتیجه خطر ابتلا به انسداد شریان ها را کاهش دهد.

علاوه بر آن، مطالعات نشان می دهد منیزیم موجود در تخمه کدو در کاهش قند خون نیز بسیار موثر بوده و به کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می کند. به این ترتیب شما می توانید به راحتی سطح قند خون بدن خود را با مصرف تخمه کدو تنظیم کنید. شایان ذکر است تخمه کدو علاوه بر منیزیم دارای موادی به نام تریگونلین و اسید نیکوتین نیز می باشد که این مواد نیز در ثابت نگه داشتن قند خون بدن موثر هستند.

  • روی؛ برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرطان پروستات

اگر می خواهید سیستم ایمنی قوی داشته باشید بهتر است از روی استفاده کنید. از آنجایی که تخمه کدو سرشار از روی است بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است و می تواند کمبودهای سیستم ایمنی شما را به خوبی تامین کند.

همچنین تخمه کدو از دیرباز تا کنون به عنوان یک ماده غذایی طبیعی مهم برای سلامتی مردان مورد توجه قرار گرفته است. این امر به خاطر مقدار بالای روی آن است که برای سلامتی پروستات مهم است. تحقیقات نشان می دهد مردانی که تخمه کدو را در برنامه غذایی خود گنجانده اند، بیشتر از دیگران از خطر ابتدا سرطان پروستات در امان مانده اند. چرا روی می تواند از پروستات در مقابل سلول های سرطانی مراقبت کند.

خواص تخمه کدو

  • اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶؛ برای سلامت پوست و مغز

تخم کدو منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ و امگا ۶ است که به مرطوب نگه داشتن پوست صورت کمک می کند. در واقع هر چه اسید امگا ۶ یا لینولئیک بیشتری مصرف کنید، احتمال خشک شدن پوست شما کمتر می شود. بنابراین مصرف تخم کدو در مهار روند پیری بسیار موثر خواهد بود. امگا ۳ و ۶ موجود در این دانه ها همچنین برای پیشگیری و درمان سرطان پوست مفید است و از آسیب به سلول های مغزی نیز جلوگیری می کند.

  • آهن؛ برای درمان کم خونی و سلامت مو

از آنجایی که تخمه های کدو سرشار از آهن هستند برای درمان کم خونی بسیار مفیدند. از سوی دیگر آهن یک عنصر بسیار موثر برای جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو محسوب می شود.  علاوه بر آهن، ویتامین A و K و همچنین امگا ۳ و اسید های چرب نیز برای سلامت و رشد مو بسیار عالی هستند. مصرف تخمه کدو نیاز بدن به تمامی این مواد مغذی با ارزش را تامین می کند.

  • تریپتوفان؛ برای خواب آرام

تخم کدو منبع خوبی از تریپتوفان است. تریپتوفان آمینو اسیدی است که منجر به ایجاد حس خواب آلودگی می شود. این آمینو اسید همچنین در تولید سروتونین به بدن کمک می‌کند که باعث می شود تا شما احساس آرامش و راحتی کنید. به این ترتیب تخمه کدو نه تنها موجب می شود تا شما خوابی راحت تر را تجربه کنید، بلکه سروتونین حاصل از آن نیز در بهتر شدن خلق و خو و جلوگیری از افسردگی موثر است.

  • کلسیم؛ برای استحکام و تقویت استخوان ها

تخم کدو از کلسیم زیادی برخوردار است و همانطور که می دانید کلسیم استحکام توده بدنی را به شکل ویژه ای حفظ می کند. به این ترتیب متخصصان تغذیه به افرادی که در معرض پوکی استخوان قرار گرفته اند مصرف روزانه تخم کدو را توصیه می کنند. علاوه بر کلسیم، روی و منیزیم نیز دو عنصر مهم دیگر برای تشکیل استخوان ها و ترمیم استخوان های شکسته به شمار می روند و همانطور که گفته شد این دو عنصر نیز در تخمه های کدو به وفور یافت می شود.

خواص تخمه کدو

  • فیتو استروژن های طبیعی؛ برای کاهش علائم یائسگی و سرطان زنان

خیلی از بانوان در دوران یائسگی از بیماری های مختلفی رنج می برند. با توجه به این که دانه های کدو سرشار از فیتواستروژن های طبیعی است. از این رو مصرف آن برای زنانی که علائم دوران یائسگی را تجربه می کنند بسیار مفید است. فیتو استروژن همچنین در پیشگیری از سرطان پستان و کاهش فشار خون نیز موثر می باشد.

  • ویتامین A؛ برای تقویت بینایی

تامین نیاز روزانه بدن به ویتامین  A برای تقویت بینایی بسیار ضروری است. خوشبختانه تنها مصرف مقداری تخمه کدو، می تواند تا دو برابر نیاز روزانه شما به ویتامین A را تامین کند. این ویتامین همچنین در کند کردن اختلال در عملکرد شبکیه افرادی که مبتلا به رتینیت پیگمانتوزا هستند مفید است. لازم به ذکر است این بیماری چشمی می‌تواند حتی منجر به کوری در افراد مبتلا گردد. از دیگر مزایای ویتامین A می توان به شکل‌گیری پوست، دندان و استخوانی سالم اشاره کرد.

  • فیبر؛ برای سلامت دستگاه گوارش

با توجه به توصیه پزشکان، رژیم غذایی سرشار از فیبر برای حفظ سلامت دستگاه گوارش و عملکرد مناسب آن ضروی است. تخمه کدو یک منبع عالی از فیبر رژیمی است و به این ترتیب مصرف این دانه های خوشمزه به بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز کمک می کند.




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: