آشنایی با چای کله مورچه کنیا و علت نامگذاری آن
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

چای کله مورچه کنیا یا چای CTC

برای آشنایی با چای کله مورچه کنیا بهتر است ابتدا از ویژگی های این چای شروع کنیم. چای کله مورچه کنیا به عنوان محبوب ترین انواع چای در سراسر دنیا شناخته می شود.  این چای به شکل دایره و شبیه به مورچه است. از این رو به آن چای کله مورچه می گویند. چای کله مورچه کنیا یا همان چای CTC دارای ویژگی های زیادی است. یکی از ویژگی های بارز آن مدت زمان کوتاه لازم برای دم کشیدن این چای است. به خاطر همین ویژگی نیز طرفداران زیادی به دست آورده است. از دیگر ویژگی های چای سی تی سی می توان به طعم شیرین، عطر ملایم و رنگ دهی بالای آن اشاره کرد.

 

آشنایی با چای کله مورچه کنیا

کنیا؛ سومین تولید کننده چای در جهان

کشورهای اصلی تولیدکننده و صادرکننده چای در جهان به ترتیب شامل چین، هند، کنیا، سریلانکا و … می شوند. همانطور که متوجه شدید کنیا سومین تولید کننده بزرگ چای در جهان است. البته جالب است بدانید تنها ۵ تا ۱۰ درصد از چای تولید شده در کنیا در این کشور مصرف می گردد. مابقی چای تولید شده به صورت گسترده به کشورهای دیگر از جمله ایران صادر می شود. چای کله مورچه یا CTC مخفف سه واژه (Crush, Tear, Curl) است. این سه واژه به عنوان فرایند تولید این چای محسوب می شود. چای کله مورچه یکی از انواع محبوب چای سیاه است که در کشور کنیا تولید می شود. در ادامه با خصوصیات این چای بیشتر آشنا می شویم.

طرز تهیه چای کله مورچه کنیا

به منظور آشنایی با چای کله مورچه کنیا باید فرایند تولید آن را مورد بررسی قرار داد. چای کله مورچه کنیا در واقع همان چای سیاه است که طی یک فرایند سه مرحله ای، تبدیل به گلوله های ریز و سیاه رنگ می شود. این سه مرحله شامل برش و خرد کردن (Crush)، گسستن (Tear) و پیچیدن (Curl) می باشد. پایه تولید این چای، همان گیاه کاملیا سیننسیس است. از این گیاه در تولید چای های سیاه، سبز و سفید نیز استفاده می شود. تنها وجه تمایز آنها با چای سی تی سی روش تهیه و به دست آوردن شکل گلوله ای چای از این گیاه است.

در فرآیند تولید چای کله مورچه از غلتک های استوانه ای استفاده می شود. این غلتک ها دارای صدها دندانه تیز هستند. هنگامی که برگ های چای روی آنها قرار می گیرند، این دندانه ها بر روی برگ ها را برش می دهد. در مراحل بعدی نیز برگ ها له و پاره می شوند. در نهایت چای به شکل گلوله های ریز پیچیده در می آید. تمام مراحل مذکور به صورت کاملا اتوماتیک صورت می گیرد.

تاریخچه چای سی تی سی

طرز تهیه و تولید چای سی تی سی برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ توسط آقای ویلیام مک کرچر در آسام هند مورد استفاده قرار گرفت. اما بعد از آن در دهه ۵۰ میلادی در هند و آفریقا گسترش یافت. تولیدکنندگان چای در این کشورها معتقد بودند ایجاد شیار بر روی برگ های چای منجر به دم کشیدن سریع چای و طعم دهی قوی آن می شود.

تاریخچه چای سی تی سی

فواید نوشیدن چای کله مورچه کنیا

آشنایی با چای کله مورچه کنیا و فواید آن به شما در انتخاب یک چای مناسب برای رژیم غذایی روزانه کمک می کند. برخی از فواید چای کله مورچه کنیا عبارتند از:

  • با بیماری های قلبی و سکته مبارزه می کند

نوشیدن ۲ فنجان چای کله مورچه ای کنیا در روز می تواند تا ۵۰ درصد خطر بیماری های قلبی و سکته را کاهش دهد. علاوه بر این چای سی تی سی از ابتلا به فشار خون و یا لختی خون در رگ ها جلوگیری می کند.

  • با سرطان مقابله می کند

مصرف چای کله مورچه کنیا باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان می شود. همچنین این چای حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سلول های سرطانی را بدون این که به سلول های سالم صدمه ای بزنند از بین می برد.

  • به کاهش چربی و وزن کمک می کند

اگر دچار اضافه وزن هستید به شما پیشنهاد می کنیم که مصرف این چای را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. چرا که چای سی تی سی چربی های اضافی را از بین می برد. همچنین از جذب چربی در سلول ها جلوگیری می کند.

  • به تنظیم دستگاه گوارش کمک می کند

نوشیدن تنها یک فنجان از این چای برای داشتن گوارشی آسان بعد از یک غذای سنگین، توصیه می شود. مصرف این چای هنگام سنگینی معده یا به اصطلاح رودل بسیار مناسب است.

انواع شیوه های آماده سازی و نوشیدن چای کله مورچه کنیا

چای کله مورچه کنیا نیز همانند دیگر انواع چای سیاه آماده می گردد. مدت زمان لازم برای دم کشیدن تا سرو این چای در حدود چند دقیقه است. چای سی تی سی را می توان به شیوه های معمول و یا برای تهیه چای ماسالا یا شیر چای انگلیسی استفاده کرد. چای ماسالا یکی از انواع چای هندی بسیار مقوی و انرژی بخش است که از ترکیب شیر، چای و چندین ادویه تهیه می شود. شیر چای انگلیسی نیز یکی از نوشیدنی های مورد علاقه مردم انگستان است. در صورتی که برای تهیه این نوشیدنی از چای CTC استفاده شود، بسیار دلچسب تر می شود.

نکاتی در خصوص انتخاب چای CTC کنیا

  • آشنایی با چای کله مورچه کنیا مشخص می کند که مراحل خرد و پاره کردن برگ های این چای برای افزایش رنگ و عطر در این چای صورت می گیرد. در نتیجه این چای نسبت به چای های سیاه معمولی پر رنگ تر است. بنابراین برای هر بار نوشیدن باید میزان کمی از آن مورد استفاده قرار بگیرد.
  • با خرد شدن برگ های چای، فشار ناشی از غلتک ها برگ ها را به صورت طبیعی می شکند. این شکستگی منجر می شود تا چای سریع تر اکسید شود. در نتیجه چای کله مورچه کنیا دارای طعم بسیار قوی تری نسبت به چای سیاه معمولی است.
  •  این چای به شکل گلوله های ریز تولید می شود. به همین خاطر ممکن است برخی آن را با چای های ارزان قیمت مخلوط کنند. بنابراین در انتخاب چای با کیفیت سی تی سی دقت کنید. زیرا نوع خالص و باکیفیت این چای مرغوب خواهد بود.



:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: