مدیریت تحرک سازمانی (EMM) چیست؟
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

 

EMM

EMM قبلا بیشتر درباره دستگاه های موبایلی و مدیریت اپلیکیشن ها بود اما در حال حاضر بیشتر درباره ایجاد تحرک در ابعاد وسیع است(  مهاجرت به سمت سیستم های ویندوز ۱۰ و مک ، استراتژی های تایید هویت و مدیریت دسترسی و نحوه طراحی تجربه عالی برای کارمندان).   اگرچه EMM طیف وسیعی از راه حل ها را در خود دارد اما بیشتر فروشندگان تنها بخشی از خدمات مورد نیاز شرکت ها را ارائه می کنند. مدیریت تحرک سازمانی حالا به سمت مدیریت یکپارچه در حال حرکت است چون مدیران از EMM برای پشتیبانی از طیف وسیعی از دستگاه ها همچون IOS، اندروید، ویندوز ۱۰ ، مک  و دستگاه های اینترنت اشیایی که با EMM قابل مدیریت است استفاده می کنند.  به همین خاطر جای تعجب نیست که EMM و خدمات مرتبط با آن دچار نوسان باشد و همین امر موجب می شود مرتب کردن خدمات متعددی که ارائه می شود کمی سردرگم کننده باشد. بر اساس اطلاعات به دست آمده از تحلیلگرهای بزرگ در شرکت های معتبری همچون فارستر، گارتنر و سایر شرکت ها سعی کردیم یک تعریف کلی و جامع ارائه کنیم که به سازمان های آی تی کمک می کند بهترین ابزارها را بر اساس نیاز خود بیابند.

 مدیریت دستگاه های موبایل(MDM):

MDM یکی از فناوری های زمینه ای است که از راه دور چرخه عمر دستگاه های موبایلی و پلتفرم های مرتبط با آن را مدیریت می کند.

 

MDM معمولاً شامل نصب پروفایل های  منحصر به فرد بر روی دستگاه های موبایلی است. این پروفایل ها به سازمان اجازه می دهد از راه دور سیاست هایش را بر روی دستگاه های موبایلی همچون تبلت و گوشی های هوشمند اعمال کند، دستگاه ها را کنترل و رمزگذاری نماید. به عنوان مثال شرکت ها می توانند در صورت گم شدن موبایل یا سایر دستگاه های موبایلی تمامی برنامه ها و داده های موجود در آن را به صورت ریموت پاک کنند. MDM به شرکت ها اجازه می دهد بینش های لحظه ای درباره دستگاه ها ، پیکربندی سیستم عامل و سایر موارد داشته باشند و ابزاری برای عیب یابی در اختیار بگیرند. بازار MDM  تا سال ۲۰۲۱ نرخ رشد سالانه ۱۸ درصد را تجربه خواهد کرد.

EMM

 مدیریت اپلیکیشن موبایل(MAM):

ابزارهای MAM به سازمان ها اجازه می دهد برنامه های موبایلی را به جای سخت افزارها مدیریت کنند. MAM توسعه و به روزرسانی اپلیکیشن های موبایلی همچون پشتیبانی مدیریتی و مدیریت لایسنس برنامه ها را پوشش می دهد.  این گزینه به سازمان ها اجازه می دهد سیاست های امنیتی خود را بر روی برنامه ها اعمال کنند و به صورت انتخابی و از راه دور آن ها را از روی دستگاه های خاصی حذف نمایند. در چنین شرایطی است که اطلاعات شرکتی را می توان بدون پاک کردن کل دستگاه، محافظت کرد. این رویکرد محبوبیت زیادی در میان شرکت ها به دست آورده است چون کارمندان نیز می توانند موبایل هایشان را سر کار بیاورند.

 

MAM و پلتفرم هایی که برای توزیع آن به کار می رود بخش های بزرگی از بازار EMM را به خود اختصاص می دهد. MAM و پلتفرم های اپلیکیشن موبایلی به همراه هم در سال ۲۰۱۶ حدود ۲٫۹۴ میلیارد دلار درآمدزایی داشتند و تحقیقات انجام شده نشان می دهد در سال ۲۰۲۱ به ۱۰٫۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

مدیریت هویت موبایل(MIM):

MIM در فریم ورک EMM اشکال متعددی به خود می گیرد. از جمله این اشکال می توان به گواهینامه های کاربری و دستگاه ها، امضای کد برنامه ها، تایید هویت و ورود واحد  اشاره کرد.  اصلی ترین هدف MIM این است که اطمینان حاصل کند تنها دستگاه ها و کاربران قابل اعتماد به برنامه ها و داده های سازمانی دسترسی دارند. MIM می تواند به سازمان ها کمک کند  معیارهای مربوط به دستگاه ها و برنامه ها را پیگیری کنند و  تایید هویت سطح دپارتمان را برای استفاده از برنامه های سازمانی فعال نمایند.

 

 مدیریت اطلاعات موبایل(MIM):

MIM مربوط به پایگاه های داده هایی است که از راه دور قابل دسترسی هستند.  معمولاً MIM با MDM یا خدمات MAM ترکیب می شود چون خدمات مدیریت برنامه و مدیریت دستگاه بر ابزارهای مبتنی بر ابر تکیه دارند که فایل ها  را بر روی دستگاه های مختلف ذخیره می کند و سینک می نماید.

 

سرویس های عمومی محبوب زیادی برای این شرایط وجود دارد که از جمله آن ها می توان به باکس، دراپ باکس، مایکروسافت و گوگل اشاره کرد اما نسخه های سازمانی MIM هم در دسترس است.

EMM

 مدیریت محتوای موبایل(MCM):

MCM هم بخش دیگری از EMM است که به افراد حرفه ای اجازه می دهد به محتوای موجود بر روی دستگاه های موبایلی دسترسی داشته باشند.  بر اساس گفته های گارتنر ، MCM چهار بخش اصلی دارد: امنیت محتوا، دسترسی به محتوا،  محافظت سطح فایل و Content push.  همچنین می توان از MCM برای ایجاد سیاست های دسترسی استفاده کرد و بیشتر پلتفرم های مدرن MCM را می توان به طور مستقیم با خدمات سازمانی مثل مایکروسافت، باکس، گوگل و سایر خدمات ادغام نمود تا دسترسی به فایل ها و سایر داده ها در سطح شخصی فراهم شود.

 مدیریت هزینه موبایل(MEM):

MEM برای کمک به سازمان ها طراحی شده است تا بتوانند هزینه های خوب را کاهش دهند  و بر روی هزینه ارتباطات موبایلی کنترل داشته باشند.  خدمات MEM بینش خوبی درباره دستگاه ها و مصرف آن ها، تهیه دستگاه ها و سایر سیاست ها همچون BYOD در اختیار سازمان قرار دهند. MEM  همچنین می تواند سیاست های  سازمان را دیکته کند و  به مدیران آی تی اجازه دهد مصرف موبایلی را به شدت تحت کنترل داشته باشند.

EMM چگونه ظهور پیدا کرد ؟

بازار  EMM بیشتر به خاطر رشد و ظهور برنامه های BYOD پس از  معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷  تکامل پیدا کرد. از آنجایی که سازمان های زیادی به دنبال سیاست های انعطاف پذیر بودند به سراغ EMM رفتند تا بتوانند بر مشکلات ناشی از دسترسی افراد از طریق دستگاه های شخصی به داده های سازمانی غلبه کنند.   ترند BYOD با وجود اینکه به خوبی شناخته شده رو به زوال است و به همین خاطر EMM کمتر با هدف مشخص تعریف شده است. بر اساس گفته های فارستر،تعداد دستگاه های موبایلی کارمندان که در محیط کار استفاده می شود امسال ۵ درصد کاهش داشته است چون بیشتر شرکت ها ترجیح می دهند دستگاه های خودشان را ارائه کنند. شرکت ها علاوه بر اینکه تلاش می کنند حضور دستگاه های شخصی را در محیط کار کمتر کنند به دنبال پروتکل های امنیتی هم هستند.  به همین خاطر سعی می کنند به دنبال رویکردهای موثر همچون EMM باشند. EMM از موضوع مدیریت دستگاه های موبایلی به چهارچوب وسیع تری از ابزارها تبدیل شده است.  مسیر تکاملی EMM نیز به دنبال تحول دیجیتال بوده و به مدیریت تحرک سازمانی  در سطح ادغام یافته ای کمک می کند. EMM باید استراتژی ضروری برای سازمان ها و افرادی باشد که تلاش می کنند از تحرک سازمانی بیشترین استفاده را ببرند و در عین حال خطرات و هزینه هایی که در این شرایط کم هم نیست کاهش دهند.  در سازمان های امروزی EMM به عنوان اولین مکانیسم مدیریت ریسک به کار می رود اما باید استراتژی برای کسب فرصت ها هم باشد. شرکت هایی که از لحاظ فناوری گسترش یافته هستند حالا از EMM به عنوان ابزاری یاد می کنند که فراتر از مدیریت است و  به آن ها اجازه می دهد چابک تر باشند و  حجم کاری کارمندان را کاهش دهند.

حوزه فروش EMM:

به خاطر سرگردانی ناشی از فراهم آوردن طیف وسیعی از خدمات و نیاز به آپدیت های منظم ، حوزه فروش EMM بسیار تکه تکه شده است و از انسجام کافی برخوردار نیست. با اینکه این بازار  توسط ۱۳ فروشنده بزرگ تسخیر شده است اما هنوز هم شرکت های دیگری هستند که بخواهند نیازهای خاص تری را پوشش دهند. در حال حاضر بازار EMM توسط شرکت هایی همچون بلک بری، سیسکو، Citrix, IBM, Ivanti, Meraki, Microsoft, MobileIron, NQ Mobile, SAP, Sophos, SOTI و VMware AirWatch اشغال شده است.  بیشتر این فروشندگان مجموعه ای از راه حل ها را ارائه می کنند که می تواند برای برخی ها جذاب باشد.  شرکت های بزرگ با محیط کاری گسترده و صنایعی که بسیار منظم هستند معمولا از این مجموعه ها استفاده می کنند. دیوید جانسون در این باره می گوید: این ها تنها بخشی از فروشندگان هستند. فروشندگانی هستند که شرکت های بزرگ در حال حاضر اطلاعات خوبی نسبت بهشان دارند اما برخی ها هم در این اکوسیستم هستند که قابلیت هایی را ارائه می دهند که عملکرد تحرک سازمانی را توسعه می دهد یا باعث می شود تجربه تحرک سازمانی برای کارمندان بهبود یابد. برخی از فروشندگان نرم افزاری نیز هوش مصنوعی را در ابزارهایشان قرار داده اند تا  بتوانند کار با این ابزارها را برای کارمندان راحت تر و ارزشمندتر سازند.

یکی از عوامل اصلی تکه تکه شدن فضای EMM طیف وسیعی از فناوری هایی است که در این طبقه بندی قرار می گیرد. در حالی که ادغام های اخیر تعداد فروشندگان را کاهش داده است ، تکه تکه شدن فناوری هنوز یک چالش بزرگ است.

حال سازمان ها با طیف  وسیعی از فناوری ها و فروشندگان روبرو هستند که هر کدامشان  بخشی از EMM را مدیریت می کنند. برخی از فروشندگان  تلاش می کنند پیشنهادهای جامع تری در اختیار سازمان ها قرار دهند اما فناوری هنوز  نابالغ است و  نشان دادن موردهای تجاری قوی از EMM به سازمان ها توسط فروشندگان به سختی انجام می شود.

 کاربرد EMM:

کاربرد EMM در دنیای واقعی بسیار گسترده و البته متنوع است. متخصصان آی تی همچون گرگ مایرز  و مدیران موتورلا مجبور شده اند با مواردی که  تجربیات به هم ریخته نامیده می شود در خدمات کانتینرها مقابله کنند و نشان دهند چنین فناوری هایی موجب محدود شدن محیط کاری سازمان ها نمی شود. به گفته مایرز ، شرکت موتورلا به جای اینکه خدمات EMM را از چندین فروشنده بگیرد و آن ها را کنار هم قرار دهد از Google Device Manager برای اندروید و دستگاه های IOS استفاده می کند.  او در این باره می گوید: به کمک این روش می توانیم ببینیم دستگاه ها چگونه به کار می روند و همین امر ادغام خودکار آن ها با شبکه های بی سیم داخل شرکت را راحت تر می کند و در عین حال بهمان اجازه می دهد در صورت نیاز دستگاه ها را از داده های سازمانی پاکسازی کنیم.  ما این رویکرد را بیشتر دوست داریم چون امنیت بیشتر و تجربه کاربری بهتری ارائه می کند.

 بازار EMM:

مطالعات موجود نشان می دهد درآمد جهانی از EMM تا سال ۲۰۲۱ با نرخ رشد ۲۵ درصدی مواجه خواهد شد و پیش بینی می شود درآمد از ۶٫۹۲ میلیارد دلار سال ۲۰۱۷  به ۱۶٫۲۹ میلیارد دلار سال ۲۰۲۱ برسد. علاوه بر این یکی از مطالعات انجام شده در سال جدید نشان می دهد ۷۷ درصد تصمیم گیرندگان تصمیم دارند در سال های بعدی از EMM استفاده کنند.




:: موضوعات مرتبط: اینترنت اشیا , ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: