کاردرمانی جسمی چیست؟
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

کاردرمانی جسمی چیست؟

کاردرمانی جسمی چیست؟

کاردرمانی جسمی چیست؟ به طور کلی کاردرمانی ، رشته ای است که بر روی سه جنبه جسم، ذهن و روان افراد به صورت هدفمند و معنادار کار می کند. در این مقاله  قرار است به طور خاص کاردرمانی جسمی را مورد بررسی قرار دهیم. کاردرمانی جسمی یک تخصص بهداشتی و درمانی است که به ارزیابی و درمان افراد دارای محدودیت های حرکتی و عملکردی می پردازد. کاردرمانی جسمی در واقع زیر مجموعه ای از کاردرمانی محسوب می شود. اگر می خواهید بیشتر در مورد کاردرمانی جسمی بدانید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

کاردرمانی جسمی چیست؟

کاردرمانی جسمی به افراد می آموزد که چگونه با شرایط جسمی خود سازگار شوند. این سازگاری می تواند به آنها در انجام هر نوع کار و فعالیتی در خانه، مدرسه و محل کار کمک کند. یکی از اهداف اصلی کاردرمانی جسمی بازیابی مجدد توانایی های بیماران برای انجام کارهای روزمره زندگی است. برای رسیدن به این هدف در صورت نیاز حتی به آنها آموزش داده می شود که چگونه با ابزارهای کمک کننده ای نظیر ویلچر و واکر کار کنند.

هنگامی که به یک مرکز کاردرمانی مراجعه می کنید کاردرمان در ابتدا بررسی می کند که شما هر نوع فعالیت یا کار را چگونه انجام می دهید. سپس یک برنامه درمانی و همچنین روش جایگزین را برای بهبود  انجام این کار و آسان تر یا کم درد تر شدن آن ارائه می دهد.

ناگفته نماند این عضو تیم توانبخشی تمام نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی و محیطی بیمار را در نظر می گیرد. این پشتیبانی همه منظوره می تواند یک تغییر واقعی در زندگی اینگونه افراد ایجاد نماید و افق های جدیدی را پیش روی آنها باز نماید.

کاردرمانی جسمی برای سالمندان

فعالیت های مربوط به کاردرمانی جسمی چیست؟

متخصصان آموزش دیده در زمینه کاردرمانی جسمی عملکرد بدنی غیر طبیعی مربوط به آسیب ها، ناتوانی ها ، بیماری  ها و یا هر وضعیت دیگر را ارزیابی و درمان می کنند. تکنیک های کاردرمانی جسمی برای افرادی که تصادف کرده اند، افرادی که در ورزش و یا سر کار دچار آسیب دیدگی شده اند و یا افرادی که شرایطی نظیر بیماری های قلبی و یا ضعف شدید در بینایی را تجربه می کنند مناسب است. این تکنیک ها شامل تمرین ها و همینطور حرکات موضعی مفاصل و ماهیچه هاست که برای ترمیم عملکرد، بهبود تحرک، تسکین درد و جلوگیری و یا محدود کردن ناتوانی های جسمی دائمی در بیماران استفاده می شود.

علاوه بر این فلج مغزی، فلج ارب، فلج بلز، تاخیر رشدی، اختلالات هماهنگی حرکتی، تورتیکولی (کجی گردن نوزاد)، صافی کف پا و خام حرکتی یا کلامزی از جمله بیماری هایی هستند که تحت نظر یک کاردرمان در مراکز کاردرمانی کشور مورد کنترل و درمان قرار می گیرد.

بیماران با تمرین حضوری در مراکز کاردرمانی نظیر مرکز اتیسم شهر ری تهران و همینطور تمرین های داخل منزل، به مرور زمان شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای در انجام فعالیت های روزمره خود خواهند بود.

کاردرمانی جسمی برای چه سنی مناسب است؟

کاردرمانان با افراد در هر سنی از نوزادان نارس گرفته تا کودکان خردسال و افراد میانسال و یا سالمندان کار می کنند. آنها به افراد در تمام سنین کمک می کنند تا بر اثرات ناتوانی ناشی از بیماری، پیری و یا تصادف غلبه کنند و بتوانند کارهای روزمره و یا فعالیت های اجتماعی را به تنهایی انجام دهند.

کاردرمانی کودکان نیز کمک می کند تا مهارت های شناختی، جسمی و حرکتی کودکان دچار ناتوانی های حرکتی ارتقا یابد و  در نتیجه در آینده به موفقیت بیشتری دست یابند.

کاردرمانی جسمی کودک

 

مزایای کاردرمانی جسمی چیست؟

مزایای کاردرمانی جسمی به علت بیماری بستگی دارد، اما به طور کلی برخی مزایای کاردرمانی جسمی شامل موارد زیر است :

  • درمان و یا کاهش درد با انجام حرکات تمرینی و تجویز دارو
  • کمک به کودکان معلول برای رفتن به مدرسه و شرکت در اجتماع
  • ارائه پشتیبانی برای سالمندانی که دچار تغییرات جسمی و شناختی شده اند
  • کمک به افراد برای حفظ تعادل و جلوگیری از سقوط آنها
  • مراقبت از خود و انجام کارهای روزانه نظیر غذا خوردن، حمام کردن، لباس پوشیدن و … بدون نیاز به کمک دیگران

همچنین یک درمانگر ورزشی نیز می تواند از طریق تقویت قسمت های خاص بدن و استفاده از عضلات به روش های جدید، به یک ورزشکار کمک کند تا عملکرد خود را به حداکثر برساند.

متخصصین کاردرمانی در کجا فعالیت می کنند؟

همانطور که گفته شد کاردرمانان نقش مهمی در توانمندسازی افراد جامعه دارند. این متخصصان در طیف گسترده ای از محیط های دولتی و خصوصی از جمله مراکز بهداشت، بیمارستان های دولتی و خصوصی، مراکز مراقبت از سالمندان، مراکز اوتیسم نظیر مرکز اتیسم شهر ری و حتی خانه های بیماران و همینطور کلینیک های خصوصی و سازمان های غیردولتی فعالیت می کنند.

تفاوت فیزیوتراپی و کاردرمانی جسمی

تفاوت فیزیوتراپی و کاردرمانی جسمی چیست؟

 برای بررسی تفاوت فیزیوتراپی و کاردرمانی جسمی نوع فعالیت آنها را جهت بهبود آسیب های نخاعی بررسی می کنیم.

همانطور که می دانید زندگی پس از آسیب نخاعی قطعاً می تواند بسیار دشوار شود، اما کاردرمانی روش هایی را به شما ارائه می دهد تا بتوانید دوباره کارهای گذشته را انجام دهید و استقلال خود را به دست آورید. هر نوع آسیب نخاعی بسته به شدت و موقعیت آن کمی متفاوت خواهد بود. برای مثال مبتلایانی که بازوها و یا پاهای آنها دچار فلجی شده است، می توانند به وسیله کاردرمانی تحرک محدودی را به دست آورند. در واقع هرچه میزان آسیب شما بیشتر باشد نواحی بیشتری از بدن شما تحت تأثیر فلجی قرار می گیرند و درنتیجه به پرستار و مراقب خود وابستگی بیشتری پیدا می کنید. اما هرچه میزان آسیب شما کمتر باشد، می توانید مستقل تر باشید و انجام فعالیت های روزانه نیز برای شما آسان تر خواهد بود.

کاردرمانی بیشتر روی توسعه مهارت های حرکتی عضلات کوچکتر بیماران متمرکز می شود که شامل فعالیت هایی مانند نوشتن است. در مقابل، فیزیوتراپی بر مهارت های حرکتی عضلات بزرگتر برای انجام فعالیت هایی مانند راه رفتن متمرکز می باشد. بنابراین می توان گفت کاردرمانی و یا OT بیشتر بر روی انجام فعالیت های خود مراقبتی و یا شغل تمرکز دارد.

در حالی که کاردرمانی بیشتر بر توسعه توانایی شما در انجام فعالیت های روزمره متمرکز است، فیزیوتراپی بیشتر روی توسعه راه رفتن، بازیابی قدرت، انعطاف پذیری و استقامت شما تمرکز دارد. به این ترتیب در بیشتر اوقات به بیماران دچار آسیب نخاعی استفاده همزمان از خدمات کاردرمانی و فیزیوتراپی جهت نتیجه گیری بهتر توصیه می گردد.




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: