پلی استایرن چیست ؟
پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

پلی استایرن چیست ؟ با توجه به اینکه پلی استایرن کاربردهای متعددی در بخش های مختلف بازار دارد و به عنوان یک راه حل مقرون به صرفه می تواند جایگزین خوبی برای برخی مواد در صنایع گوناگون باشد.در این مقاله می خواهیم به این بپردازیم که اصلا پلی استایرن چیست و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟ همچنان با هوم لوکس همراه باشید.

شایان ذکر است پلی استایرن امروزه در صنعت ساختمان و طراحی دکوراسیون داخلی نیز بسیار استفاده می شود. قرنیز ، دیوارپوش و دیوارکوب پلی استایرن از جمله محصولات رایجی هستند که در طراحی داخلی رواج پیدا کرده اند. اما خاصیت پلی استایرن چیست که موجب گسترش کاربردهای آن شده است؟ در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

پلی استایرن چیست

پلی استایرن چیست ؟

پلی استایرن، یک پلیمر مصنوعی سخت، سفت و شفاف است که توسط پلیمریزاسیون آنیونی استایرن تولید می شود و در انواع معمولی، مقاوم و انبساطی وجود دارد. پلی استایرن ها ، در واقع پلاستیک هایی هستند که در تولید آنها ، از منومر استایرن استفاده شده است. پلی استایرن اصلاح شده ( ایمپکت پلی استایرن )، استایرن آکریلونیتریل (SAN ) و آکریلونیتریل بوتادین استایرن ( ABS ) به عنوان معروف ترین پلاستیک های خانواده پلی استایرن به شمار می روند.

پلی استایرن از دو واژه پلیمر و استایرن تشکیل شده است. پلیمرها، مولکول های بزرگی هستند که از مولکول های یکسان مجاور تشکیل شده اند. استایرن نیز یک مایع روغنی بدون رنگ است. هنگامی که پلی استایرن ساخته می شود ، ساختار آن از ترموپلاستیک سفت، سخت و شفاف است ، که شبیه به یک فوم سفید سفت می باشد.

این پلاستیک یکی از رایج ترین انواع پلاستیک است و می توان آن را در خانه ها ، طراحی دفاتر کار ، سایت های صنعتی و تقریباً در هر مکان دیگری پیدا کرد. مشاغل زیادی در حال حاضر در حوزه تولید محصولات پلی استایرن نظیر بسته بندی محصولات، صنایع خودروسازی و همینطور در ساخت و ساز نظیر تولید دیوارپوش و دیوارکوب پلی استایرن فعالیت دارند.

می توان گفت پلی استایرن یک پلاستیک همه کاره است که برای تهیه طیف گسترده ای از محصولات مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد. پلی استایرن به عنوان یک پلاستیک سخت و محکم ، اغلب در محصولاتی که نیاز به مقاومت بالا دارند به کار می رود.

این ماده پرکاربرد در هنگام ترکیب با رنگ های مختلف و همینطور مواد افزودنی و یا پلاستیک ها دیگر ، برای ساخت وسایلی همچون وسایل الکترونیکی ، قطعات خودرو ، اسباب بازی ، گلدان های باغبانی و تجهیزات ساختمانی، دیوارپوش و دیوارکوب پلی استایرن و سایر موارد استفاده می شود.

کاربرد پلی استایرن در عایق بندی

فوم پلی استایرن سبک دارای خاصیت های گوناگی همچون عایق حرارت و صوت است  که به همین خاطر کاربردهای بی شماری در صنایع ساختمانی نظیر دیوارهای ساختمان ( دیوارپوش و دیوارکوب پلی استایرن ) و سقف ، یخچال و فریزر و همینطور سردخانه های صنعتی دارد. همچنین عایق پلی استایرن بادوام است و در برابر آسیب رطوبت نیز مقاوم می باشد.

فوم پلی استایرن می تواند بیش از 95 درصد هوا داشته باشد. بنابراین به طور گسترده ای در ساخت عایق بندی منازل و لوازم خانگی ، بسته بندی های محافظ و سبک، قطعات خودرو ، و دیگر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد پلی استایرن در ساختمان سازی

کاربرد پلی استایرن در ساختمان سازی

یکی از کاربردهای متداول پلی استایرن در صنعت ساختمان استفاده از ورق پلی استایرن قبل از ریختن بتن است. با این کار از ترک خوردگی سیمان جلوگیری می شود. موارد استفاده از پلی استایرن بی پایان است و در مراحل مختلف ساخت خانه از بتن ریزی تا طراحی دکوراسیون داخلی کاربرد دارد. ساده ترین نوع استفاده از پلی استایرن که همه اشخاص تقریبا با آن آشنا هستند تزئین دیوارها با استفاده از دیوارپوش و دیوارکوب پلی استایرن است.

پلی استایرن یک ماده تجاری مهم در ساختمان سازی است. بلوک های پلی استایرن به عنوان ابزاری با کارآیی بالا نظیر عایق انرژی، عایق رطوبت، ضد آفت، برای ساختن منازل و دفاتر کار مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از ویژگی های مهم پلی استایرن که موجب شده هر روز بر مصرف کنندگان آن افزوده شود امکان تغییر شکل، رنگ و طرح آن است. خوشبختانه در حال حاضر اشکال مختلف دیوارپوش و دیوارکوب پلی استایرن در بازار موجود هستند و همین ویژگی باعث شده تا این محصولات پاسخگوی نیاز و سلیقه طیف گسترده ای از افراد باشند.  کافی است دیوارپوش پلی استایرن را نصب کنید و در کنار زیبایی آن از کاهش سر و صدای محیط و کاهش مصرف برق لذت ببرید.

هر صنعتی که باشد ، پلی استایرن احتمالاً حداقل در برخی از ظرفیت های آن ظاهر می شود. دوام ، طیف مختلف سختی و انعطاف پذیری آن، همچنین کم هزینه بودن پلی استایرن، آن را به عنوان یک ماده محبوب برای تعداد زیادی از پروژه ها تبدیل کرده است. به عنوان عایق ، محافظ، ضد ضربه و محصولی که توانایی تطابق با هر شکلی را دارد. احتمالاً سال های بعدی نیز در طیف کامل تری از صنایع یافت می شود.

پلی استایرن؛ قدرت ، دوام ، راحتی ، ایمنی

پلی استایرن امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد زیرا خیلی از محصولات را قادر می سازد تا مزایای فوق العاده ای را که مورد توجه مصرف کنندگان قرار می گیرد، ارائه دهند. برخی از این مزایا شامل قدرت ، دوام ، راحتی و ایمنی می شود. پلی استایرن وابستگی ما را به منابع طبیعی پر هزینه مثل چوب، سنگ مرمر، سنگ گرانیت و دیگر منابع کاهش داده است.

کاربرد پلی استایرن در ساختمان سازی

به طوری که امروزه در خانه ها و ساختمان ها به جای استفاده از چوب و سنگ طبیعی از پلی استایرن طرح چوب و سنگ استفاده می کنند. همچنین به دلیل مقاومت بالای پلی استایرن در برابر کپک، پوسیدگی و باکتری هایی که امکان تجمع آنها در محیط ها وجود دارد برای استفاده به عنوان انواع ابزارهای دکوراتیو منزل نیز کاربرد دارد و در طیف گسترده ای از رنگ ها و اندازه ها در دسترس می باشد.




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: